Norsk Vinfagskole
  Lei en lærer

skygge

”BRAND MANAGER OF THE YEAR” I SØR-AFRIKA

Norsk Vinfagskoles grunnlegger Robert Jørgensen er kåret som Brand Manager of the Year
av Sør-Afrikas ledende business-publikasjon, Financial Mail
.

Sør-Afrika er verdens syvende største vinprodusent og med 4500 produsenter, 250.000 sysselsatte og en årsproduksjon på 780 mill liter vin (2008) er vinindustrien en viktig del av landets økonomi. Robert Jørgensen har siden 2005 drevet vingården La Vigne Estate, og får prisen for sitt ”Making Musical Wines” - konsept, der gårdens viner fatmodnes til klassisk musikk.

- Jeg er nysgjerrig av legning og ble inspirert av japaneren Masara Emotos dokumentasjon av hvordan vannmolekyler påvirkes av musikk. Vin er mer enn 80% vann, og jeg har jeg ønsket å prøve ut en idé om at modning av vin til musikk vil kunne påvirke vinen på en positiv måte, - også utover den persepsjonsmessig positive effekten som det å vite at vinen er modnet til musikk utvilsomt for mange vil ha - sier Robert Jørgensen.

- Kombinasjonen av høy lydhastighet i rødvin (ca 1480 m/s), eikefatenes diffuserende form og det at klassisk musikk inneholder energi over et bredt frekvensspekter er spennende. Med et kalkulert lydtrykkstap i eikefatene på hele 56 dB, har jeg - for å kunne spille tilstrekkelig høy musikk i fatkjelleren - måttet bygge en ny vegg for ikke å forstyrre naboene… Vi har nå spilt musikk døgnet rundt siden mars 2006, men for å kunne dokumentere om- og hvordan vinen påvirkes av musikken, har jeg fått spesialutviklet en ”kontakthøyttaler” som er under utprøving. Høyttaleren festes på det enkelte eikefat og gir meg full kontroll på det enkelte fat hva gjelder både musikkvalg og –volum. På denne måten vil jeg kunne sammenligne vin modnet med og uten musikk i kontrollerbare blindtester.

Sør-afrikanerne synes jo dette er både interessant og morsomt, så da får det heller være at noen norske vinjournalister gjerne harselerer over dette med kommentarer som for eksempel "musikalsk tortur a la Guantanamo", - sier Robert Jørgensen, og legger til "det at mine viner er på flere restauranter med 2 Michelin-stjerner tyder jo på at dette i hvert fall ikke ødelegger vinen".

Du kan lese mer om kåringen her: http://www.winebusinessawards.co.za/htm/winners_2009.html.

Norsk Vinfagskole AS, Chr Krohgs gate 2, 0186 OSLO, Tlf.: 23 15 85 85, post@vinfagskolen.no
skygge